Google Wprowadza Nowy Algorytm dla Stron z Recenzjami Produktów i Usług
W ciągu najbliższych dwóch tygodni wejdzie w życie nowa aktualizacja algorytmu Google, mająca na celu promować strony, które będą zawierały rozbudowane opinie i recenzje. Nowy algorytm obierze sobie za cel przede wszystkim witryny, które oferują listy produktów z krótkim, często powielonym ze strony producenta opisem.
Wierzymy, że to udoskonalenie pomoże osobom, które tworzą szczegółowe, wysokiej jakości opinie o produktach.
W opinii wyszukiwarki Google, strony takie nie są atrakcyjne dla użytkowników. Nie sposób nie przyznać racji gigantowi z Kalifornii, ponieważ powstają one tylko w jednym celu – aby zarabiać na linkach afiliacyjnych.
Takich stron, jest na naszym rynku coraz więcej, jednak w anglojęzycznym Google jest to już prawdziwą plagą. Wiele firm wyspecjalizowało się w tego typu praktykach do tego stopnia, że niektóre wyszukiwania dosłownie zalane są wynikami, które prowadzą do stron z zestawieniami produktów. Google rozpoczyna walkę z tego rodzajem treści i pomóc ma w tym nowo opracowany algorytm.
Na chwilę obecną nowy algorytm wystartował tylko dla stron anglojęzycznych, jednak kwestią czasu jest, kiedy pojawi się także dla stron dostępnych w innych językach. Warto już teraz przejrzeć nasze witryny i przygotować się na nadchodzące zmiany.
Czy nowy algorytm dotyczy tylko stron z produktami?
Wg. przedstawiciela Google nowy algorytm będzie działał także w przypadku stron z produktami i recenzjami usług. W oficjalnym komunikacie przeczytamy, że wyszukiwarka nie będzie penalizować stron, które nie dostosują się do nowych wytycznych, ale skupi się na nagradzaniu tych witryn, które wdrożą nowe zasady.
Jednak jak zauważył jeden z internautów, po wprowadzeniu nowego algorytmu spadły w wynikach wyszukiwania podstrony jego sklepu. Co ciekawe, produkty nigdy nie miały modułu recenzji, stąd też nie można tutaj mówić o tym, że nowy algorytm zwrócił uwagę na ich jakość i za to ukarał witrynę. Więc co się stało? W mojej ocenie nowy algorytm może „uderzać” w strony z produktami bez recenzji „zmuszając” właścicieli do modyfikacji swoich sklepów oraz do tego, aby zachęcali oni klientów do pozostawiania opinii. Tak więc jeśli macie sklep, rozważcie już rozbudowanie go o funkcje umożliwiające pisanie opinii przez użytkowników.
Jak powinny wyglądać opinie o produktach?
Pewnie jesteście ciekawi jak w takim razie powinna wyglądać recenzja takie produktu lub usługi? Na szczęście Google przygotowało dosyć obszerny poradnik wskazując dokładnie, co nowy algorytm będzie brał pod uwagę. Oto kilka dodatkowych pytań dotyczących opinii o produktach, które mogą być przydatne dla twórców treści. Czy Twoje opinie:
- zawierają fachową wiedzę na temat produktów?
- pokazują, jak produkt wygląda fizycznie lub jak jest używany, w stopniu wykraczającym poza informacje podane przez producenta?
- zawierają mierzalne dane o jakości produktu w różnych kategoriach?
- wyjaśniają, co wyróżnia produkt na tle konkurencji?
- zawierają porównanie do podobnych produktów lub wyjaśniają, które produkty najlepiej nadają się do określonych zastosowań?
- omawiają poparte badaniami zalety i wady konkretnego produktu?
- opisują, jak produkt zmienił się w porównaniu z poprzednimi modelami lub wersjami, uwzględniają ulepszenia, rozwiązane problemy lub inne informacje ułatwiające użytkownikom podjęcie decyzji o zakupie?
- wskazują kluczowe, wpływające na decyzję o zakupie aspekty tej kategorii produktu oraz wyniki produktu w tych obszarach? Na przykład opinia o samochodzie może zakładać, że na decyzję o zakupie wpływają takie czynniki jak spalanie paliwa, bezpieczeństwo i łatwość obsługi, i oceniać samochód w tych obszarach.
- opisują kluczowe aspekty konstrukcji produktu i jego wpływ na użytkownika w stopniu wykraczającym poza informacje podane przez producenta?
Jak sami widzicie powyżej, wymagania są dosyć szczegółowo opisane, dlatego też wdrożenie zmian nie powinno stanowić większego problemu.
To już kolejna zmiana algorytmu i z pewnością nie ostatnia próba poprawy jakości wyników wyszukiwania przez Google. Jeśli zaczynacie przygodę z pozycjonowaniem, zapraszam Was zapoznania się z dokumentacją, w której znajdziecie informacje o tym jak działają algorytmy a także do Centrum wyszukiwarki Google.